پایان نامه دولتی : تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب …
سرمایه اجتماعی مجموعه ای از منابع و ذخایر ارزشمند است که به صورت بالقوه در روابط اجتماعی گروههای نخستین و ثانوی وجود دارد. برخی از این ذخایر که گاه از آنها به عنوان ارزشهای اجتماعی نیز یاد میشود عبارتند از: صداقت، سلامت نفس، همدردی، اعتماد، همبستگی و فداکاری. سرمایه اجتماعی از طریق این منابع کار افراد را در سطوح مختلف خرد، میانی و کلان جامعه سریع، کم هزینه و مطمئن می سازد و بدین وسیله آنان را در رسیدن به اهداف مشترک اجتماعی کمک می کند (صفرزاده وهمکاران1389). سرمایه اجتماعی اهمیت اساسی شبکه های قوی روابط مبتنی براعتماد و همکاری را در اجتماعات آشکار میسازد (جاکوبس[12]، 1965). به عبارتی، سرمایه اجتماعی آن دسته از شبکهها و هنجارهایی است که افراد را قادر به عمل جمعی می کند (رضاییکلیدبری و همکاران،1390). ناهاپیت وگوشال[13] از دیدگاه سازمانی سرمایه اجتماعی را به عنوان جمع منابع بالفعل، بالقوه موجود در درون قابل دسترس از طریق و ناشی شده از شبکه روابط یک فرد یا یک واحد اجتماعی تعریف می کند. از دیدگاه آنها سرمایه اجتماعی یکی از قابلیتها و داراییهای مهم سازمانی است که می تواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید و برای آنها مزیت رقابتی در مقایسه با سازمانهای دیگرایجاد کند (ناهاپیت وگوشال1998).
ناهاپیت وگوشال (1998) سرمایه اجتماعی را شامل سه طبقه میدانند: عنصر ساختاری اشاره به الگوی کلی تماسهای بین افراد دارد یعنی شما به چه کسانی و چگونه دسترسی دارید. مهمترین جنبههای این عنصر عبارتند از روابط شبکهای بین افراد، پیکربندی شبکهای و سازمان مناسب. عنصر شناختی شامل ادراک، باورها و تصورات فرهنگی و اجتماعی مشترک است که بوسیله مفاهیم و خاطرات مشترک و یا زبان مشترک مورد پذیرش افراد قرار گرفته و میان آنان باقی میماند. مهمترین جنبههای این بعد عبارتند از زبان و کدهای مشترک، و حکایات مشترک. عنصررابطهای که در بردارنده میزان اعتماد متقابل میان اعضا یک واحد اجتماعی است. که مهمترین جنبه های این بعد از سرمایه اجتماعی عبارتند از: اعتماد، هنجارها، الزامات و انتظارات و هویت.
محقق بدنبال پاسخگوی به این سئوال است آیا سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانکهای غرب گیلان تأثیر دارد؟
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
این روزها دانش بیشترین ارزش را در سازمانها دارد (بریتو[14] وهمکاران،2010) و موفقیت شرکتها در قرن 21 با توجه به بازارهایی که هر روز رقابتیتر میشوند منوط به استفاده از دانشی است که شرکتها در فرایندهای کلیدی خود بدان نیاز دارند (ان.دی.للا و همکاران،2001). و با توجه به اینکه نیاز اساسی سازمانها در این عرصه رقابتی دانش جدید و نو است، و این همان چیزی است که موجب پیشرفت سازمانها در سطح ملی و فرا ملی شده است و بوسیله همین دانش سازمان می تواند از سازمانهای دیگر پیشی بگیرد. و دانش یعنی همان چیزی که کارکنان سازمان میدانند. و کارکنان باید در پی افزایش آن در سازمان باشند. در این میان سازمانهایی که درجه بالایی از خلاقیت و عملکرد کاری دارند دانش خود را به صورت اثر بخشی مدیریت می کنند (کورادو و راموس[15]،2010). بیشتر شرکتهای خصوصی به اهمیت دانش و مدیریت آن برای کسب مزیت رقابتی و بقا در صحنه رقابتی پی برده اند. سرعت بالای توسعه تکنولوژی های جدید و ارتباطات دیجیتال منجر به افزایش اهمیت مدیریت دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب مزیت رقابتی گردیده است (ان.دی للا،2010) تجربه نشان داده است که موضوع مدیریت دانش بحثی نیست که اهمیت خود را از دست دهد بلکه با توجه به سرعت تغییرات محیط ارزش آن روز به روز بیشتر می شود مدیریت دانش که دانش را در سازمان به حرکت در میآورد و مابین کارکنان به چرخش در میآورد و با به چالش کشیدن دانش موجب افزایش میشود و از ایستا بودن دانش که موجب از بین رفتن دانش میشود جلوگیری می کند. انتقال دانش و اطلاعات در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمانها بستگی به افراد دارد که این انتقال را تسهیل وتسریع می کنند. در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد نیز تأثیرگذار خواهد بود، به همین دلیل اهمیت ارتباطات و تعاملات مبتنی بر اعتماد و هنجارها میان افراد در گسترش و کاربرد دانش مورد تاکید قرار گرفته است. و از سوی دیگر مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبعی با ارزش اشاره دارد، و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء میشود. در غیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایهها اثر بخشی خود را از دست می دهند و پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی، ناهموار و دشوار میگردد (دوستار و همکاران،1391). و توجه به اهمیت
- ۹۹/۰۲/۳۰